منتدي أبناء قرية الخرانقة
مرحبا بك فى منتدي أبناء قرية الخرانقة
نرجو من الجميع المشاركة والاستفادة من المنتدي
تصويت

هل توافق على تغيير اسم قرية الخرانقة ؟

 
 
 

استعرض النتائج

بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

سحابة الكلمات الدلالية

المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 2 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 2 زائر

لا أحد

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 21 بتاريخ السبت يوليو 06, 2013 2:30 am

أمثال مصريـة ( على رأي المثل)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

أمثال مصريـة ( على رأي المثل)

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء يونيو 24, 2009 4:33 pm


أمثال شعبية مصرية


أدي الباب و آدى الباب …. و الرزق على الوهاب

أكل فول و أخرج قفاية عرض و طول … و لا آكل كباب ووقفة الديانة ورا الباب

ابنك ما يبقاش ابنك الا لما تجيبه من فوق كراسى قلبك

ابنى فى ملكك و ملك غيرك لأ
و احكم بطبعك و طبع غيرك لأ
و ربي ابن ابنك و ابن بنتك لأ
و الميه تنزل فى الواطي و العالى لأ

ادم البخوت للندل و الندلة … ومكتكتينالشعر والهبلة

ادى مالك للى عنده مال … وادى عيالك للى عنده عيال

اللى راسها بتوجعها … صيت أبوها ينفعها

اللى ما يبكى على وانا حي و سامعه … ساعة الممات يوفر مدامعه

اللى ما يبلع ريق علىريق … ما يخلى صاحب و لا رفيق

اللى ما يعرف أمك و أبوك … يقول العفاريت ولدوك

أم واحدة ربنا محيرها … و أم عشرة ربنا مدبرها

ان كانت الأوضةقد المعصرة .. برضه ما تسعش غير الراجل و المرأة

ان كنت بدك تهريه … اسكت و خليه

بتضحك على ايهو حملك من ورا مايل

بخت العفنة بالحفنة … وبخت الشطار شمر و طار

بعد ما كان بيحجل زىالغراب … لبس جزمة و شراب

بنت الأصل تخاف منالعار … و لو ضربوها بالنار

بيع الجمال و اشترىخفه … الجمال كتير بس الخفيف صدفة

تغور الجنينة اللى حارسها القرد

ياما جاب الغراب لآمه …. خرية فى كمه

جوز الضراير غندور … و لو كان له بربور

جيت ابيع الكتان ماتت ا لنسوان … و جيت أتاجر فى الحنة كترت الأحزان

على وشك يبان … يا نداغ اللبان

علي ما ينقطع الجريد … يفعل الله ما يريد

زى عجايز الفرح … اكل ونقورة

البطيخة القرعة … لبها كثير

دور القرد فى دفاتره … مالقاش الاشفاتيره وظوافره

الام تعشش و الاب يطفش

الضحك ع الشفاتير … و القلب يصبغ مناديل

الحرامي الشاطر … ما يسرقش من حارته

حبني و خدلك زعبوط … قلت هي المحبة بالنبوت

اسيادى و اسياد اجدادي … اللى يعولوا همي و هم اولادى

جهنم جوزى و … لا جنة ابويا

جفن العين جراب … ما يملاه الا التراب

رزق نازل من السما من خرم ابره … جه يوسعه سده

كلمة باطل … تجبر الخاطر

أجرب و يسلم بالاحضان

أخذ ابن عمي و اتغطى بكمى

طوبة في البيت و لا جاموسة في الغيط

هدية القرفان … لمونة

خد الاصيلة و لو كانت على الحصيرة

يا أهل كفرحونا .. لا تأخذوا منا ولا تعطونا

قرد يسلينا … ولا غزال يبكينا

إن كان الرجل بحر… تكون المرأة جسر

اللى ما تعرفش ترقص … تقول الارض عوجه

القد قد الفولة والحس حس الغولة

جبنا الاقرع يونسنا …. كشف راسه وخوفنا

خد من الزرايب … ولا تاخد من القرايب

يادى الشيلة يادى الحطة … رحت على جمل وجيت على قطة

الخنفسا شافت ولادها على الحيط قالت يا لولى ملضم فى خيط

طول ما هو على الحصيرة … لا هيشوف طويلة ولا قصيرة

لو كان القرد بص لحاله … ماكان اللعب جه على باله

من بره رخام … ومن جوه سخام

Admin
Admin

عدد المساهمات : 123
نقاط : 282
تاريخ التسجيل : 22/05/2009

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://elkharanka.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى